Rond de wereld op 1 tank
Waarschijnlijk heeft iedere automobilist in de wereld dezelfde wens; een waterstofauto, een te gekke wagen die op water rijd.
Of misschien nog beter; van Amsterdam naar Parijs en weer terug op slechts 1 liter benzine.
Het klinkt als wishfull thinking maar deze dromen zijn sneller realiteit dan u op dit moment zult denken.
Knappe koppen van de Universiteit in Twente zijn momenteel hard bezig met het ontwikkelen van deze vernieuwende autotechnologie en staan daarmee wereldwijd in de schijnwerpers.
Hun innovatieve kijk op techniek en duurzaamheid werd in 2013 zelfs al beloond tijdens de Shell Eco Marathon.
Zij presenteerden daar hun prototype waterstofauto die op 1 liter benzine maar liefst 727 kilometer kan afleggen. Even voor uw beeldvorming; de afstand tussen Amsterdam en Parijs is 430 kilometer.
U kunt dus letterlijk bijna op en neer met dat éne litertje.
Green Team Twente werkt aan waterstofauto
Ook dit jaar is het Green Team Twente van plan om de prijs in de wacht te slepen. Zij bouwen daarbij voort op het ontwerp van 2013 maar gaan dit jaar nog dieper in op bepaalde facetten.
Een belangrijk onderdeel van de auto zijn de brandstofcellen die de waterstof omzetten in energie en dus de auto aansturen.
Dit jaar maakt de groep gebruik van cellen die geheel naar hun wensen op maat zijn gemaakt door het Duitse bedrijf ZBT.
Door deze ontwikkeling zijn zij nu in staat om randapparatuur en elektronica te ontwerpen en de auto daarmee nog geavanceerder te maken.
Dat houdt in dat de waterstofauto steeds meer vorm gaat krijgen en het proto-type eindelijk aangekleed kan gaan worden.
Die aankleding blijkt in 2014 erg hoog op de verlanglijst te staan van de Twentse studenten.
Zij zijn niet alleen bezig geweest met het design van hun elektronica maar zij hebben bijvoorbeeld ook een dashboard ontwikkeld.
Via deze weg kunnen zij het gebruik van de auto voorzien van verschillende soorten data.
Dit maakt de waterstofauto al een heel stuks gebruiksvriendelijker. Een ander onderdeel dat hier aan mee werkt zijn de geïmplanteerde knoppen en schakelaars waardoor de auto meer feedback krijgt.
Al met al zal het nieuwe model vele malen makkelijker te bedienen zijn dan het prototype.
Maar het oog wil natuurlijk ook wat. Daarom is het Green Team Twente een samenwerkingsverband aangegaan met verschillende werktuigbouwkundigen.
Hiermee hopen zij een nieuwe body voor de auto te kunnen ontwikkelen die aerodynamisch is en een modernere uitstraling heeft.
Daarmee spelen zij in op de wensen van het grotere publiek dat zij snel hopen te bereiken. Want één ding is zeker: de waterstofauto zal zeer binnenkort op de markt verschijnen.
Grootschalige productie
Toyota is zich momenteel aan het voorbereiden op een grootschalige productie in zowel Europa als de Verenigde Staten. De auto’s zullen zo’n 50.000 euro moeten gaan kosten.
Daarnaast zijn verschillende landen al bezig zich voor te bereiden op het tanken van waterstof. In Duitsland alleen al verwacht men in 2023 zo’n 400 tankstations.
De waterstofauto is de toekomst en de toekomst komt naar je toe!
Wat vind jij van dit artikel?
Ik zou het erg tof vinden als je je mening even in een reactie wilt achterlaten!